علل شایع تغییر رنگ دندان

به جدیدترین اطلاعات و مطالب مفید پزشکی با ما همراه باشید

علل شایع تغییر رنگ دندان

برخی آن را تغییر رنگ و برخی آن را تغییر رنگ می نامند اما در زمینه دندان ها نشان می دهد که دندان های شما دیگر رنگ سفید طبیعی مطلوب را ندارند. می توانید موهای خود را هر رنگی که می خواهید رنگ کنید. متأسفانه، حداقل در شرایط فعلی نمی توانید دندان هایی داشته باشید که سفید نیستند.

بیشتر بخوانید: قیمت کامپوزیت دندان در نیاوران تهران

انواع لکه های دندان

در مورد دندان های لکه دار و تغییر رنگ صحبت کنید و می توانید به طور کلی لکه ها را به سه دسته مختلف طبقه بندی کنید.

1.    لکه های مربوط به سن

با افزایش سن موهای تیره شما خاکستری می شود و دندان های سفید شما زرد می شوند. شما می توانید از کرم ها و بوتاکس برای جوان نگه داشتن پوست خود استفاده کنید، اما دندان ها، اگر مراقبت نشوند، می توانند یک هدیه مرده باشند. این به این دلیل اتفاق می افتد که مینای دندان از بین می رود و با افزایش سن عاج ظاهر می شود. علل خارجی و سبک زندگی شما نیز تا زمانی که 50 ساله می شوید روی رنگ دندان تأثیر می گذارد. همه چیز به مرور زمان جمع می شود. با افزایش سن، مسائل دیگری مانند دیابت و مشکلات معده به وجود می آیند که می توانند به طور مستقیم و غیرمستقیم بر سلامت دندان شما تأثیر بگذارند. مینای دندان از بین می‌رود یا از بین می‌رود و عفونت توسط باکتری‌ها می‌تواند به داخل پالپ و عاج گسترش یابد و منجر به تغییر رنگ شود. ممکن است برخی از شرایط سلامتی داشته باشید که برای آنها دارو مصرف می کنید. داروها همچنین می توانند دندان های شما را به رنگ زرد یا قهوه ای عمیق در آورند.

2.    لکه ذاتی

این نیز به زمان نیاز دارد تا اتفاق بیفتد. مواد رنگ‌آمیزی از طریق مینای دندان نفوذ کرده و تجمع می‌یابند. با گذشت زمان مینای دندان به دلیل تجمع این ذرات ریز رنگ زرد یا قهوه ای به خود می گیرد. فلوراید اضافی در آب آشامیدنی نیز منجر به لکه های ذاتی می شود. بهداشت نامناسب دندان نیز یک عامل است. اگر از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به درستی غفلت کنید و اجازه دهید ذرات غذا در دهان شما بماند، مطمئن باشید که لکه‌دار شدن رخ می‌دهد. به عنوان مثال، نوشیدن یک فنجان قهوه و شستشوی دهان با آب بسیار آسان است. تغییرات در پالپ و عاج نیز می تواند از طریق لایه مینای نیمه شفاف خود را نشان دهد. دندان ها به رنگ زرد یا خاکستری ظاهر می شوند.از بین بردن لکه های داخلی به دلیل اینکه در زیر سطح دندان قرار دارند دشوار است. سفید کردن ممکن است در برخی موارد موثر باشد و ممکن است در موارد دیگر موثر نباشد. در چنین مواردی بهترین گزینه استفاده از روکش یا روکش است.

3.    لکه های بیرونی

شما و عادات غذایی شما مسئول ایجاد لکه های بیرونی هستید. اگر تنباکو می‌جوید یا سیگار می‌کشید، می‌توانید انتظار داشته باشید که دندان‌هایتان قهوه‌ای شود. تنباکو و قهوه سیاه مقصر است. آن را بنوشید و فراموش کنید که دهان خود را بشویید و قهوه تیره دندان های شما را لکه دار می کند. در مورد شکلات، کاکائو، چای و شراب هم همینطور است. حتی انواع توت ها با رنگ های تیره می توانند دندان های شما را تغییر رنگ دهند. اینها چند دلیل برای لکه‌های خارجی روی دندان‌های شما هستند، چیزی که می‌توانید از طریق معاینات منظم دندانپزشکی و تمیز کردن آن از آن جلوگیری کنید یا از آن خلاص شوید.لکه های سبک را می توان به راحتی در خانه با استفاده از خمیر دندان سفید کننده یا فرمولاسیون های طراحی شده برای سفید کردن دندان ها پاک کرد. لکه های تیره ممکن است ابتدا به پاکسازی کامل و سپس سفید کردن و سفید کردن مناسب با استفاده از ژل پراکسید کاربامید نیاز داشته باشند، کاری که می توانید در دندانپزشک انجام دهید.

بیشتر بخوانید: بهترین کلینیک برای کامپوزیت دندان در نیاوران

مشکلات تغییر رنگ دندان کودکان

این فقط بزرگسالان نیستند که در برابر مشکلات تغییر رنگ دندان آسیب پذیر هستند. حتی نوزادان نیز آسیب پذیر هستند. نوزادان از شیر تغذیه می کنند و این وظیفه مادر است که دندان ها را با پاک کردن آرام با یک سواب پنبه یا مسواک زدن ملایم تمیز کند. عدم انجام این کار می تواند منجر به ایجاد پلاک و تغییر رنگ دندان شود.یکی دیگر از دلایلی که نوزادان ممکن است دندان هایشان لکه دار شوند این است که شما ممکن است در دوران بارداری دارو مصرف کرده باشید. آنتی بیوتیک هایی مانند تتراسایکلین می توانند باعث ایجاد لکه زرد عمیق شوند.اگر نوزادان تحت تأثیر زردی قرار گیرند، به ویژه در حوالی زمان رویش دندان، دندان ها ممکن است رنگ قهوه ای-قرمز یا سبز-آبی به خود بگیرند.اگر رژیم غذایی شما حاوی آهن یا فلوراید بیش از حد است و به نوزاد خود شیر می دهید، به احتمال زیاد دندان های کودک لکه های تیره یا رگه های سفید نشان می دهد.تب بالا نیز احتمالاً باعث تغییر رنگ دندان ها می شود.همانطور که کودک شما رشد می کند و علاقه به شیرینی پیدا می کند، احتمالاً منجر به پوسیدگی و لکه شدن دندان می شود.ژنتیک نیز نقش دارد. برخی از افراد مینای نازک و ضعیفی دارند و اگر کودک شما به این عارضه مبتلا باشد، دندان های آنها به راحتی لکه دار می شود.نوزادان برای جلوگیری از لک شدن که می تواند اولین علامت پوسیدگی دندان باشد، نیاز به مراقبت دقیق دارند. این ایده خوبی است که از همان لحظه رویش دندان های شیری، بردن کودک خود نزد دندانپزشک خانوادگی خود را به یک تمرین تبدیل کنید.

بیشتر بخوانید: هزینه لمینت دندان

لکه های قهوه ای ناشی از استعمال دخانیات و تنباکو

دخانیات سزاوار ذکر ویژه است زیرا عادتی است که ترک آن دشوار است. افراد سیگاری هنگام سیگار کشیدن، قطران را همراه با نیکوتین و سایر مواد استنشاق می کنند. قطران بسیار صمغی است و می تواند به مینای متخلخل نفوذ کند. با گذشت زمان تجمع این ذرات به دندان ها رنگ قهوه ای عمیقی می دهد. از آن غفلت کنید و حذف آن دشوار یا حتی غیرممکن خواهد شد.به افراد سیگاری و کسانی که تنباکو می جوند توصیه می شود پس از مصرف تنباکو دهان خود را بشویند و برای تمیز کردن منظم دندان ها و همچنین روش های سفید کردن دندان به دندانپزشک خود مراجعه کنند. بهترین کار این است که سیگار را به طور کامل ترک کنید.

دندان تیره بعد از عمل کانال ریشه

روش کانال ریشه شامل استفاده از مته برای برداشتن بافت پالپ مرده است. هنگامی که این کار کامل شد، دندانپزشک مواد آب بندی را در آن قرار می دهد و سپس یک تاج روی دندان می چسباند. با این حال، این دندان می تواند تیره به نظر برسد. این می تواند به دلیل خونریزی داخلی باشد که منعقد و تیره می شود. عاج نیز ممکن است با گذشت زمان تیره شود. جای نگرانی وجود ندارد، اما اگر رنگ تیره را دوست ندارید، دندانپزشک ممکن است تاج دندان را بردارد، دندان را باز کرده و یک ژل سفید کننده را داخل محفظه پالپ قرار دهید.

بیشتر بخوانید: لمینت دندان

بهترین خمیر دندان برای دندان های بد رنگ

شما می توانید تعداد زیادی از محصولات بدون نسخه را برای سفید کردن دندان های تغییر رنگ داده خود تهیه کنید. یکی از این راه حل ها نوار سفید کننده ای است که روی دندان های خود می چسبانید. خمیر دندان های سفید کننده به کندی کار می کنند و ممکن است مجبور شوید یک هفته یا بیشتر از آنها استفاده کنید تا نتایج نشان داده شود. برندهایی مانند Colgate Optic White Express، Sensodyne Extra Whitening Tooth خمیر دندان، Arm & Hammer و خمیر دندان سفید کننده لکه Rembrandt Intense وجود دارد. تاثیر این خمیرها به کیفیت لکه بستگی دارد. لکه های داخلی ممکن است به هیچ وجه پاسخ ندهند زیرا خمیردندان نمی تواند داخل مینای دندان به لایه عاج برسد. لکه های بیرونی سبک را می توان به راحتی با این خمیر دندان های سفید کننده پاک کرد.

نتیجه

بهترین راه برای رسیدگی به تغییر رنگ این است که به دندانپزشک خود مراجعه کنید که ابتدا دندان های شما را از تارتار تمیز می کند، یک معاینه عمیق انجام می دهد و سپس از ژل پراکسید کاربامید با پوشش های مناسب محافظ لثه برای سفید کردن دندان ها استفاده می کند .

بیشتر بخوانید: ایمپلنت دندان در نیاوران

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.